Followers

Sunday, October 16, 2011

bahaya minum NESCAFE .. ~

perlu kurangkan dah ni.
helo readers ..:) today entry again ..
info ini saya dapat dari seorang teman blogger .. sangat menakutkan bagi diri ku ,( seorang peminum nescafe yang bole di kira tegar) ..ekekke ..
sebagai seorang pelajar .. pastinya tidak pernah terlepas dari meminum NESCAFE ..hohoh .. tatotnye..!
nescafe ni .. boleh buat seseorang tak tido ,.. thats why ,. para pelajar yang suka "stay up " malam akan minum benda ni ..:) macam saya and kawan2 kat umah la,.. memang pergghhh laarr effect dia bila dah minum nescafe ni..
So sini ,. nak share sedikit la tentang bahaya nescafe ni .. hmm .. maybe info ini dari seorang lecturer .. kerana hasil nukilan beliau menunjukkan ke'lecturer'an beliau ..ekekek ..( kususasteraan sesat) ^^V

macam sedap.;0

ini lar yang aku selalu minum.:D
Nescafe 3 in 1 merosakkan jantung & buah pinggang

Zaman skarang ni, banyak penyakit datang dari pemakanan..
Beberapa hari lepas saya dikunjungi oleh seorang pelajar lelaki tahun akhir. Sudah beberapa bulan pelajar ini tidak bertemu dengan saya. Pelajar ini mengemukakan beberapa masalah kumpulannya untuk diselesaikan oleh saya sebagai seorang penasihat akademiknya. Alhamdulillah masalah dapat diselesaikan.
Selepas hajat terlaksana, pelajar ini yang saya namakan sebagai Ahmad menukar topik kepada topik kesihatan dirinya. Beliau mengadukan masalah dirinya. Beliau dapat merasakan kemerosotan tahap kesihatan dirinya. Berikut adalah antara tanda-tanda yang dapat
dikenalpasati:
Kerap berdebar tidak menentu masa. Kadang-kadang waktu membaca tiba-tiba jantung / dada berdebar dengan laju.
1. Bila jantung berdebar ini berlaku, ia akan diikuti dengan dahi berpeluh 2. Beliau juga kerap merasakan kesakitan pada dadanya. 3. Sering mencungap dan kadang-kadang kala sewaktu sembahyang pun mencungap. 4. Semakin tidak tahan atau alah dengan panas terik matahari dan jikalau kena panas, badannya akan banyak berpeluh dan tidak selesa. 5. Jikalau tahun lepas, kekerapan simptom-simptom di atas agak jarang namun kebelakangan ini, kekerapan kejadian semakin kerap sehingga satu kali serangan dalam setiap 2/3 hari. 6. Tapak tangannya.semakin basah.
Berdasarkan simptom yang saya perolehi saya terus menyoal tabiat permakanannya. Selepas mendapat data yang dikehendaki saya pun memberikan penjelasan 'Ahmad, eng
kau ni walau pun usia masih muda, jantung engkau sudah bermasalah. Punca masalah engkau ini


adalah kerana engkau kerap meminum Nescafe 3 in one. Nescafe adalah tidak baik dan merosak buah pinggang manakala krimer yang terdapat di dalam campuran ini sangat merosak jantung. Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)'
Selanjutnya saya menasihati Ahmad untuk melakukan perkara berikut untuk merawat jantungnya:
1. Elakkan dari meminum Nescafe yang merosak buah pinggang dan elakkan sama sekali apa jua jenis krimer yang dibuat dari selain susu (non dairy creamer) 2. Elakkan dari mengambil coffee mate kerana ia adalah
non dairy creamer 3. Elakkan makan ais krim kerana mengandungi krimmer yang tinggi 4. Elakkan susu pekat manis yang mengandungi krimer dari selain susu. 5. Elakkan memakan sebarang makanan yang mengandungi margarine 6. Elakkan memakan burger, naget, kentang goreng, potato chip dan segala yang sewaktu dengannya 7. Elakkan mandi selepas makan 8. Amalkan amalan: Ambil segenggam kacang hijau, rendam dalam air kira-kira 10 minit,selepas itu rebus asal masak dan bukan rebus sehingga pecah tanpa membubuh garam. Selepas itu buang air rebusan dan makanlah kacang hijau ini dan amalkan amalan ini setiap hari. 9. Boleh beli jintan hitam dan makan setiap hari atau pun belilah yang sudah siap diproses atas nama habbatussauda 10. Amalkan makan sayuran pahit seperti kailan, peria, pegaga, daun ubi, pucuk betik, ulam-ulam dsbnya. 11.. Kurangkan makan nasi lemak terutama sekali nasi lemak di kedai kerana mereka mencampurkan minyak masak kepada
nasi lemak agar nasi lemak ini kelihatan cantik berderai dan tidak melekat.
Kepada yang mulai menghadapi masalah dengan jantungnya atau yang sudah lama bermasalah jantung, bolehlah mengamalkan amalan di atas.
Sekian wassalam wallahuaqlam. _,
 

terima kasih daun kelady . dah bca , silalah komen ^^V

4 comments:

Rosalia said...

bercafein.mmg bhya. tak suka nescafe

♥ shaheizny ma ♥ said...

hoho,.sedap ape..:))

Syieda_Joy™ said...

hukhuk...agi2 syieda salu minum sebab xnak ttido masa buat kerja..hukhuk..

@_@ patotlah salu jalan kaki pun penat mengalahkan orang lari pecut.^_^ esok puasa la..

♥ shaheizny ma ♥ said...

syieda : hek2,.. mmg betol pun,.sllu bdegup laju jantung ni,.perlu elakkan nescafe nie.bahaya2x :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
IQBJ9_K6GQlR6nvC7HN3KsF4LJE